Må jeg endre profilbildet mitt for å bry meg om barn?

Hvis du er aktiv på facebook har du sikkert sett mange tegneseriefigurer i stedet for ordinære profilbilder i dag, ledsaget av statusoppdateringer. Selv kom jeg så langt som å nølende laste ned et bilde av Lena Furbergs «Mulle» før jeg ombestemte meg. Jeg liker det profilbildet jeg har allerede, jeg, thankyouverymuch. Det betyr noe for meg, og jeg liker å se det når jeg logger på. Likevel har jeg en litt nagende følelse av å stå utenfor det gode fellesskap. Jeg bryr meg om barn. Jeg synes ikke de skal utsettes for vold. Hvilket signal sender jeg når jeg ikke velger/gidder/ønsker å skifte profilbildet mitt?

Tankene mine går til en artikkel i «Utdanning» nr 20 i år, «Den vonde mistanken». Artikkelen handler om en barnehageassistent som valgte å ta med et forkomment barn til lege, selv om den som leverte toåringen i barnehagen hadde sagt at alt var i orden. Alt var aldeles ikke i orden. «Dette er begynnelsen til det viktige vendepunktet i saka. Legen sender barnet til sjukehus, og barnevern og politi varsles.» Saken endte i retten, i en dom for vold mot barnet 3. mai i år.

I artikkelen kommer styrer i den aktuelle barnehagen til orde med et veldig viktig poeng: «(…) kan få barnehageansatte til å kvie seg for å reagere. – Barnevernet har et ufortjent rykte som noen som uten grunn tar barna fra foreldre. På et lite sted som dette vil ordet fort spre seg hvis noen sender melding til barnevernet som de viser seg å ikke være grunnlag for. Vi stiller ikke sterkt blant barnehageforeldre hvis vi blir kjent som en barnehage som melder til barnevernet uten grunn. I verste fall kan dette skade arbeidsplassen, sier hun. – Men skulle jeg få en liknende mistanke en gang til, så er jeg villig til å risikere både rykte og anseelse, fortsetter hun.»

Vi bryr oss om barn. Vi ønsker ikke at de skal utsettes for vold. Endre gjerne profilbildet ditt om du har lyst, jeg blir glad av å se alle tegneseriefigurene. Men ikke la det bli det eneste du gjør! Hvis du i tillegg er med på å formidle at barnevernet virkelig arbeider for barnas beste, da kan du være med på å gjøre en forskjell.

3 kommentarer

Filed under Skriblerier

3 responses to “Må jeg endre profilbildet mitt for å bry meg om barn?

  1. Agata Vannel

    Vel har du nok rett i mye av det du skriver. Men det kan likevel diskuteres hvorvidt barnevernet arbeider riktig eller ikke. Nå er vel dette neppe ment å være en debatt om barnevernet og omsorgsovertakelse, men heller om profilblide fordandringer på Facebook.

    Det er flere som påstår at det er pedofile som har igangsatt den aktuelle kampanjen. Jeg spør meg selv- hvorfor skulle de profittere av det? Men mange mener at terskelen for at barn tar kontakt er lavere dersom profilbildene er av tegneseriefigurer.
    Uansett: det er og vil for all fremtid være fullstendig fritt om man ønsker å være med på kampanjer på facebook. Hvis det skulle stemme at alle de som ikke har tegneseriefigurer som profilbilde ikke bryr seg om barn så vet jeg at jeg også vil få stempel som det i tillegg til å ikke ha satt statusoppdatertinger som: «alle som har et barn de elsker- sett dette på statusen», «alle som har en veninne de er glad i – sett dette på statusen» osv osv på min status.
    Skal man følge alle disse kampanjene vil Facebook til slutt bare være en uendelig stor rekke med slike kampanjer og da har den mistet mye av sin verdi for meg.
    At du bryr deg om barn er det antageligvis ingen som tviler om. Så gi blaffen i å skitfte profilbilde. I morgen kommer sikkert en kampanje om at alle som er glade i dyr må endre profilbildet sitt til et dyr. Og du klarer jo ikke å ha to profilbilder samtidig? Ja- hvis du LIKER dyr, da 😉

    • Joda – jeg er fri til å ikke slenge meg med på kampanjer på facebook. Men jeg er fri til å irritere meg over dem også 😉 (Barnevernsdebatten kan vi forøvrig gjerne ta, om du vil. Jeg tror ikke at barnevernet er ufeilbarlig. Men at de i det store og det hele både mener godt og gjør godt har jeg tro på.

  2. Agata Vannel

    🙂
    Enig i at barnevernet nok for det meste gjør en god og velbegrunnet jobb. Men enkelte saker jeg har vært i nærheten av virker å være styrt av alt for unge saksbehandlere og alt for diffuse begrunnelser for omsorgsovertakelse.
    Dessverre virker det å være så mange tilfeller når en ser seg omkring at jeg mener det er grunn til å se på om barnevernets rutiner hadde vært tjent med en gransking.
    Jeg har selv lest flere saksbehandlingspapirer fra saker der innholdet har vært mildt sakt flytende og ukonkretisert. Dette gjør at svært mange som blir utsatt for omsorgsovertakelse (både foreldre og barn) i mange tilfeller ikke forstår hvorfor.
    Jeg tror at en rekke saker hadde hatt bedre av å få tettere oppfølgning eller til og med plass i omsorgsbolig eller institusjon sammen der de kunne fått hjelp til å se barnas behov. Da tenker jeg på saker der det er omsorgssvikt og ikke saker med rus, vold eller slike ting.
    Det er dessuten svært dyrt å finansiere fosterforeldre og statistikken viser tydelig at barn som bor hos fosterforeldre klarer seg dårligere enn de som ikke gjør det. Etter min mening burde det være grunn til å ønske å minske omsorgsovertakelser til et absolutt minimum, noe jeg trodde de gjorde intil jeg fikk se bevis på det motsatte.

    For all del, barnevernet gjør en svært god jobb, men de har også en utrolig sterk makt og blir mye lettere hørt enn foreldre som kanskje ikke er de sterkeste. Samhandling mellom foreldre og barn som er sett i korte besøk med barnevern eller psykolog til stede er ikke nødvendigvis representativt for den normale samhandling.

    Derfor mener jeg at barnevernet nok har fortjent noe av den skeptismen vi ser i dag.

    Når de ter sagt vil jeg også si at jeg har sett nettsteder som direkte går i mot barnevernet på alle mulige plan på en fullstendig idiotisk og usakelig måte og dette tar jeg selvfølgelig avstand fra. Barnevernet er og blir til for å gjøre det godt for barna selv om det dessverre for ofte viser seg å være beslutninger tatt på svake grunnlag.

    Sånn- da fikk du litt barnevernsdebatt også 😉

Legg igjen en kommentar

