Fra en usikker rollemodell

Som følge av at jeg studerer PPU (Praktisk-pedagogisk utdanning, med andre ord lærer jeg å bli lærer), fikk jeg besøk i naturfagtimen min i dag av en representant for studiestedet mitt. Vi jobber for tida med temaet bioteknologi, hvor jeg forsøker å hjelpe elevene mine å forstå den genetiske koden. Dobbelttimen i dag var satt av til en øvelse. Etter at elevene hadde jobba med en enkel modell av genspleising snakka vi om bruk av genmanipulerte organismer, i den sammenhengen valgte jeg å bruke en del tid på «genmat». I samtalen etterpå kommenterte besøkslæreren at jeg hadde «snakket med hele kroppen» under den bolken. Ja, jeg svarte som sant var at jeg ofte gjør det når jeg er engasjert og føler meg på trygg grunn. Da sa han noe som kommer til å være med meg videre, nemlig at det er viktig for jentene å se kvinnelige lærere som tør å slippe seg løs også når vi ikke nødvendig føler oss på trygg grunn.

Så enkelt, så riktig,  så viktig. Hvis vi som er kvinner i dag skal lære jentene som vokser opp at de ikke alltid behøver å være «flinke piker»,  ikke alltid behøver å ha full kontroll, da må vi våge å la dem se at vi ikke alltid har full kontroll selv.

Legg igjen en kommentar

Filed under Skriblerier

Legg igjen en kommentar

