Den internasjonale kvinnedagen for hundrede gang

Glæd dig af hjærtet du som vil vinde,
glæd dig nu rinder den frihetens dag.
Toget du ser er den nordiske kvinde,
vaagnet til kamp for arbeidets sag.
Flokket om fanen, modige stærke,
bærer de fram mange tusiners krav.
Daarerne smiler, dog snart skal de mærke:
kræfter lå skjult i det blikstille hav.

Ordene er en C. Jeppesens, fra sangen «Kvindernes tog». I følge heftet «Kvinneviser» fra 1975 er den skrevet til Fyrstikarbeiderskenes demonstrasjonstog i 1889, i god tid før den aller første internasjonale kvinnedagen. I dag har jeg gått i tog, for første gang på lenger enn jeg kan huske. Både i fjor og året før det tenkte jeg at jeg jammen burde komme meg på et 8. mars-arrangement, men så var det logistikken da. Overskuddet til å trekke med seg familien til ett-eller-annet-sted etter jobben. Kanskje det til og med regna … Men denne gangen var jeg allerede i Oslo i forbindelse med studiesamling, aleine og uten forpliktelser overfor noen som helst. I dag rusla jeg til Youngstorget helt aleine, lot som at jeg ikke følte meg litt ensom og forlegen der jeg sto blant en masse ukjente og fant meg en parole jeg følte meg komfortabel med å gå bak. Kvinnevold er definitivt ingen privatsak.

Selv lever jeg et priviligert liv. Jeg har lang utdanning, lever i en likestilt familie, har et stort nettverk og nok penger til å klare meg fint. Andre er ikke like heldige. For å la handling følge mine tanker om internasjonal solidaritet gikk jeg også inn på Kiva-kontoen min og ga et mikrolån til ei kvinne som skal kjøpe husdyr. Gode tanker er som kjent ikke nok til å redde verden.

Har du markert dagen i dag på noen måte?

1 kommentar

Filed under Skriblerier

One response to “Den internasjonale kvinnedagen for hundrede gang

  1. R.

    Her kommer en hilsen fra en stolt mor. Det er viktig at du bryr deg!

Legg igjen en kommentar

