Samaria til minne

En avstikker fra Fronter til Facebook gjorde at jeg sitter her med tårer i øynene og mimrer. En av «mine» skimler, Samaria som lærte meg så mye da jeg hadde henne på fôr i skoleåret 2000/2001 døde visst i går. Samaria ox. Hun sto på Lofsrud da jeg prøvered henne første gang. Vi la ridehuset bak oss og forsvant inn i Østmarka, bare hun og jeg, for første gang siden vi måtte avlive Raudi fire år tidligere satt jeg på ei hoppe som åpenbart trivdes like godt i terrenget som jeg gjør selv. Hest på fôr? Avgjørelsen ble tatt med hjertet,  jeg fikk Samaria på helfôr gjennom studieåret. Etterhvert som lommebok og timeplan insisterte på å komme med milde innvendinger fant jeg heldigvis hjelp i dyktige jenter som var med på å gjøre det knappe året med Samaria til en glede. Dere vet selv hvem dere er. Takk for hjelpa den gang da.

En av de mange turene vi tok aleine, Sammi og jeg, står veldig klart for meg. Etter en lang skrittetur på asfalt kom vi til et grønt, frodig område som jeg hadde lyst til å krysse for å komme til skogen på andre sida av enga. Enkelt tenkt, men ikke så enkelt gjort, for mine oppfordringer om å skritte fram falt ble kontant avvist. Hun var så tydelig uvillig til å gå ut på enga at jeg valgte å gi henne rett og i stedet fortsette langs veien. Seinere samme dag snakka jeg med pappa i telefonen og fortalte hvor vi hadde vært. «Du må ikke ri der,» kom det kontant, «der var det søppelfylling før, grunnen er ikke trygg.»  Noen ganger vet hesten ganske enkelt best.

Nå har ørkenvinden kalt deg tilbake, Samaria. Løp i fred.

2 kommentarer

Filed under Hesteprat, Skriblerier

2 responses to “Samaria til minne

  1. Maria G.

    Det var trist å høre, husker henne godt. Hvil i fred, vakre Samaria..

  2. Så koselig å høre at du husker henne, Maria. Hun var noe for seg sjøl. (De er gjerne det, disse araberskimlene …)

Legg igjen en kommentar

