Iskaffe i varmen

Etter å ha vært husarbeidstornado i noen timer trass i det fine været (eller rettere sagt på grunn av det fine været, det er enklere å få denslags gjort når husets fire år gamle tornado er ute og leker), smaker det godt med en iskaffe mens jeg vegeterer litt foran skjermen. Siden jeg for en gangs skyld har bitt meg merke i hva jeg blanda sammen for å få en god iskaffe, kan jeg jo dele oppskrifta.

Iskaffe, ett stort glass eller to små

1 dobbel espresso
Isbiter
1 ts piri-piri
1 ts vaniljesukker (med ekte vanilje)
1 ts søt kondensert melk (jeg bruker Longevity brand) , eller mer om du vil ha iskaffen enda søtere
Melk etter smak

Bland piri-piri i den tørre kaffen før du lager espressoen. Jeg bruker espressomaskin, men det fungerer sikkert i kanne også. Deretter rører du ut vaniljesukker og kondensert melk i espressoen før du heller kaffen over isbitene. Hvis du rister dette i et glass med skrulokk eller en cocktailshaker blir kaffen raskere kald. Hell opp i glass og tilsett melk etter smak.

Legg igjen en kommentar

Filed under Matprat

Legg igjen en kommentar

