Hest ER landbruk

Da jeg omsider bladde gjennom torsdagens «Bondebladet» lyste overskrifta mot meg: «Hest ER landbruk». Ingressen forteller at «Å bruke en eiendom til å drive med hest, er landbruk godt nok for Lars Peder Brekk, sjøl om den per i dag ikke har produktive jordbruksarealer. Som NLH-utdanna (en trykkleif fikk det til å stå «udanna» her et øyeblikk – Freudian slip?) hestejente vakte dette selvsagt min nysgjerrighet. Papiravisa kunne fortelle meg at det dreier seg om en odelssak i Rana, den store veven kunne fortelle meg at det er snakk om Sletten fritidsgård og ridesenter. Senteret er veletablert og har rykte på seg for å ha et godt miljø og arrangere flotte ridestevner – hestefolk som var på Ryttertinget i 2009 husker kanskje at representanter fra Sletten kjøre- og rideklubb presenterte klubbens solider rutiner for å arrangere stevner.  Det står for meg som et solid eksempel på hest som næringsvirksomhet.

Jeg kjenner ikke denne saken fra innsida, ikke er jeg spesielt godt bevandra i odelsloven heller. Det jeg vet, er at det jaggu er på tide å få fastslått en gang for alle at å drive med hest som næring er landbruk godt som noe. Takk, Lars Peder Brekk, for at du «mener at mener den virksomheten som drives på denne eiendommen må karakteriseres som landbruk«, og dermed viser at du tar hestesporten på alvor.

3 kommentarer

Filed under Hesteprat, Skriblerier

3 responses to “Hest ER landbruk

  1. Sport og næring og landbruk er det samme?
    Jeg er forøvrig enig. Jeg har vokst opp på en gård – med slåttonn, beitemark og fjøsstell.. Men vi hadde ingen andre dyr enn lauskatter, ei bikkje i band og masse fine fjordinger til utstillingsbruk! 🙂
    Er rart at hestegreier virker så lite velsett i Norge – i DK får man motsatt inntrykk.

  2. Nei, sport er ikke nødvendigvis næring, det kan i aller høyeste grad være hobby. Men når hesteholdet er hovedinntekten på en gård synes jeg det er helt rett å kalle det landbruk.

    Kontrasten mellom Norge og DK er enorm, der har jo hesteholdet vært en anerkjent næring hur länge som helst.

  3. Vennen min. Takk for gratulasjoner og fine ord.
    Bå er bloggen din på lista mi, der skal den forbli.
    🙂

    Ha en fin helg, du vakre.

Legg igjen en kommentar

