Gratulerer med dagen, Christiania!

Mitt første møte med Christiania in persona var den sommeren jeg fylte atten. I utgangspunktet var jeg på sykkeltur i Sverige, mer eller mindre frivillig, med mamma og de to yngre søsknene mine – en sykkeltur der min motivasjon var raskt dalende. Sykkel er korttransport, spør du meg, så jeg var nok ingen muntrasjonsråd der vi sykla rundt i Skee mens mamma forsøkte å fange min interesse for hvor min oldefar kom fra. (Det var omtrent femten år for tidlig: Først i sommer, da vi var på vei sørover i Sverige, sa jeg: «Å, Skee! Jeg tror tippoldefaren min kom herfra.»)  Mamma innså nok etterhvert at hun selv og tenåringsungene hadde ulike forventninger til hva en fin sommerferie skulle inneholde, og gjorde en kjapp omprioritering: Vi dytta syklene inn på et tog som tok oss til Göteborg. Der banka vi på ei vandrerhjemdør så seint at selv den skandinaviske sommernatta var mørk og sov på sovesal ei natt før vi tog toget videre til København.

København, du. Det var andre saker for en småradikal sekstenåring, det. Vi sykla rundt i byen, så på byfolket, reiste i botanisk have … og vi besøkte fristaden Christiania. Et av mine beste minner fra den sommeren er at vi satt på spisestedet Morgenstedet i Christiania med en kopp chai og så på folkelivet. Chai latte heter det vel nå, og serveres på annenhver urbane café. Den gangen var det mitt aller første møte med krydra melkete. Et glass ved et utebord midt i det ekte, eksotiske livet.

Gratulerer med dagen, Christiania. Må fred, kærlighed og enhed sejre på Moder Jord og overalt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Skriblerier

Legg igjen en kommentar

