Hjemmelagde marshmallows

Blant de få tingene jeg synes er enda bedre enn å åpne ei ny, god bok, er å åpne ei gammel, god bok. I bokhylla på kjøkkenet bor ei sånn ei: Zella Boutells «The Christmas Cookbook» fra 1953, signert av forfatteren. Den har bodd der noen år nå, og jeg har stadig vekk bladd i den med planer om å lage sånne eller prøve dette, men som så ofte ellers er det et stykke fra tanke til handling i min verden. Men nuh, i år har jeg kommet i gang med kapittelet «Candy».

Barn slikker marshmallows av vispene

Bollen måtte slikkes

I følge Ms Boutell: «There is no easier way to impress people than with homemade marshmallows. (…) if you have an electric mixer, it will do most of the work.» En gammel håndmixer, det har jeg. Og jammen viste det seg at jeg hadde gelatin i et skap også. Utstyrt med android-telefon som hjalp meg å overføre temperaturangivelsene i boka til Celsius, et fancy-schmanzy matlagingstermometer jeg kjøpte meg etter en karamellfadese og IKEA-målebeger som tenker både i cups og desiliter satte jeg i gang. Ved lunsjtider hadde jeg ganske mange marshmallows. Nå har jeg langt færre marshmallows, trass i at jeg ikke har spist mer enn to selv, så resultatet defineres åpenbart som godkjent av prøvesmakerne.

Marshmallows

Ingredienser:

25 g gelatin

8,25 dl sukker

Ei klype salt

2 t-skjeer malt vanilje (jeg bruker Brechts, kjøpt på helsekost)

Vann

Melis

(Eventuelt konditorfarge)

Framgangsmåte:

Bland gelatinen i en drøy desiliter vann og sett til side. Rør ut sukker og salt i5 dl vann i en kjele. Kok opp. Kok på middels lav varme uten å røre inntil det fancy-schmanzy termometeret forteller deg at sukkervannet har nådd 112° C. Ta kjelen til side, rør inn gelatinen og vaniljepulveret før du heller blandinga over i en bolle. La det hele avkjøle seg til det begynner å bli litt geléaktig. I mellomtida dekker du bunnen av ei lita langpanne med sikta melis.

På rett vei

Når «røra» er ganske tyktflytende piskes den i 15-20 minutter, fram til den er et tykt skum som holder fasongen litt hvis du lar litt dryppe ned fra vispen eller ei skje. (I dag piska jeg inn grønn konditorfarge mens underveis for å få lysegrønne marshmallows.)  Hell dette over i langpanna og sett det til side til marshmallow-skummet har satt seg.

Skjæres i passe store biter med en fuktig kokkekniv. Hver enkelt bit dekkes med sikta melis (viktig – ellers klistrer de seg sammen) før de legges i en boks.

Ferdig!

1 kommentar

Filed under Bøker, Matprat

One response to “Hjemmelagde marshmallows

  1. Høyres fantastisk ut 🙂

    Trur eg må prøva overtala Ludde til å laga heimelaga marshmallows. Over jul ein gong…

Legg igjen en kommentar

