Natural hamsterwomanship

Husets yngstemann har en hamster, en sosial, liten fyr som gjerne får komme ut og løpe litt rundt på kvelden. Stua vår har ett sted der en hamster kan forsvinne inn uten at en voksenarm – eventuelt med litt hjelp av feiekosten – kan inspirere ham til å komme fram igjen, nemlig ned i et hull under vedstabelen ved siden av ovnen. Her om kvelden var jeg overbevist om at det hullet var trygt blokkert av vedstabelen, så jeg lot småtten løpe rundt som han ville uten egentlig å følge med. Det gikk jo som det måtte gå, hamsteren forsvant inn i et vedstabehull og ned i dypet. Ooops.

Med våre to unger og en besøkende kompis som entusiastiske tilskuere stakk jeg armen ned i mørket med en fristende mandel. Det tok ikke lange tida før jeg kjente myk pels og vibrerende værhår helt oppi hånda mi. Selvsagt falt jeg for fristelsen til å gripe etter ham. Selvsagt spratt han unna. Og selvsagt var han da dypt skeptisk til alle andre godbiter jeg kunne finne på å tilby. Tilslutt satt jeg bare der med armen nedi åpningen og tenkte at om ikke annet ville han vel komme opp når han begynnte å savne matskåla og vannflaska si. Da jeg senka skuldrene, både mentalt og bokstavelig talt, da kom han umiddelbart klatrende opp armen min, så stillferdig at ungene ikke en gang oppdaga at han kom.

Plutselig satt jeg der, smilende, og tenkte på en gang jeg var på kurs med Leslie Desmond. Hun snakka om å gi hesten reelle valg framfor bare å gjøre det jeg ønsker enkelt for hesten og det uønska (veldig) vanskelig. For at hesten skal kunne «svare ja» må jeg også kunne akseptere et «nei».  Det er ei god lekse i livet, både med hamstere, hester og unger.

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Skriblerier

Legg igjen en kommentar

