Noen fine sanger

Fine sanger med velvalgte ord rører ved meg, gang på gang. Her er et lite utvalg, kanskje noen treffer deg? Alt disse har felles, er at jeg vender tilbake til dem, gang på gang. Lenkene sender dere til Spotify, men sangene kan finnes mange andre steder.

Sångerna om frihet
om rättvisa och fred
sångerna om folket
som aldrig kan slås ner
sångerna om kärlek
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga 

Monica Zetterlund – Ska Nya Röster Sjunga
Låta er forøvrig skrevet av Mikael Wiehe. Og mens jeg er i gang med anbefalinger kan jeg nevne «Nya röster sjunger samma sånger«, den nyutkomne samlinga av Liza Marklunds kronikker. Løp til ditt nærmeste bibliotek og lån den!

Motel in Memphis
Motel in Memphis
Run and tell somebody there’s blood on the riverside
Oh muddy water, rolling to Memphis
If you were there, you’d swear it was more than a man who died 

Old Crow Medicine Show – Motel In Memphis

Så lärde vi nånting om livet
Så lärde vi nåt om att dö
Vi lärde oss nåt
om att möta varann
och nåt om att säga adjö

Mikael Wiehe – Alla dessa minnen

Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån
Låt dina växter får leva där de trivs 
Lås inte in dina plantor i ett drivhus 
Låt de få slippa ett onaturligt liv 
Låt den du älskar få pröva sina vingar 
En dag så flyger din älskade rätt 
Vill du bli respekterad av din avbild 
Så får du visa din avbild respekt

Björn Afzelius – Ikaros

As someone long prepared for the occasion;
In full command of every plan you wrecked – 
Do not choose a coward’s explanation
that hides behind the cause and the effect. 

Leonard Cohen – Alexandra Leaving
 (Denne teksten er basert på et dikt som også gjerne anbefaler: «The god abandons Anthony«)

Jeg går videre på veien
Jeg går videre med deg
Hvor den går og hvor den kommer fra
det pusler ikke meg
Den er en navnløs gåte en liten melkevei
Den heter bare Videre

Anne Grete Preus – Veien Heter Videre

Mens jeg har sittet og lett etter musikk med en stabel pensum på den ene sida og lyrikk på den andre, har mørket falt over Deichmann. Når jeg ser opp fra arbeidsbordet, ser jeg søylene, den gamle klokka (som går riktigere enn klokka på pc-en min fordi den styres fra en server jeg ikke har kontroll over) og snøværet utenfor de store vinduene med de nokså gresselige nittitalls(?)gardinene. Jeg kjenner, helt inn i margen, hvor godt jeg trives på dette biblioteket, hvordan jeg tar steget inn i komfortsona mi når jeg går forbi Pushkin-bysten på vei opp trappa (noe vi forøvrig ikke får lov til nå for tida fordi en dust har skada inngangspartiet). Men det skal jeg skrive om en annen dag.

2 kommentarer

Filed under Anbefales!, Dikt

2 responses to “Noen fine sanger

  1. Flotte tekster på flere av dem

Legg igjen en kommentar

