Hvilke voksne vil vi at barna våre skal bli?

Har du et bevisst forhold til hvor du vil med oppdragelsen av barna dine?

Den første kvelden på VÅRS-kurset jeg var på i fjor snakka vi om hvilke egenskaper vi ønsker at barna våre skal få med seg inn i voksenlivet.

Plakat fra kurs: "Verdigrunnlag-ønsker-drømmer for barnet ditt"

Hvilke verdier ønsker vi å formidle til barna våre?

Trygghet, omsorgsevne, engasjement, folkeskikk, lærevillighet … Lista blir fort lang. Vi vil så gjerne formidle våre verdier til ungene våre, gi dem god ballast på veien ut i livet. Hvordan gjør vi det? Ved å være rollemodeller. Som pappaen min så gjerne sa da jeg var en hel del yngre enn nå og bodde under samme tak som ham: «Monkey see, monkey do.» Vi kan prate alt vi vil, men det er handlingene våre barna tar til seg og kopierer.

Når jeg tenker på hverdagene mine, ser jeg at jeg ikke er den rollemodellen jeg vil være. Det blir så lett for mange «snart, jeg skal bare», for mye mas, for mye kjefting. For mange direkte meldinger som ikke ville bestått «respekt-testen«. Jeg har lett for å ha store tanker om hvilken mor jeg vil være, vyer jeg ikke er i nærheten av å oppfylle. Sliten, nedslått og skuffa over meg selv setter jeg på en dvd eller lar ungene ta fram DS-en før jeg selv setter meg ned foran den bærbare pc-en for å lese om andres mer og mindre vellykka dager på foreldreforum mammaforum. (Dager som, forøvrig, ofte framstår nystrøkne på facebook og krøllete på forum.)  Etter ei stund tar jeg meg selv i nakken, forsøker å få ungene i seng på skapelig vis og lover meg selv at i morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv … Saken er bare den at et sånt nytt og bedre liv ikke kommer av seg selv. Hvis det eneste bildet jeg har foran meg er bildet av mora jeg ikke vil være, kommer jeg ikke langt. Det er omtrent like nyttig som å skrive inn en adresse jeg ikke vil reise til i navigatoren og så bli skuffa når jeg kommer fram dit. Derfor har jeg brukt litt tid de siste månedene på å finne ut hvilke verdier det virkelig er viktig for meg som mamma å formidle.

trygghet klokskap raushet mot

«If you have built castles in the air, your work need not be lost; that is where they should be. Now put the foundations under them.» – Henry David Thoreau

Så. Det er målet. Nå må jeg bare finne veien dit, ett steg av gangen.

Monkey see, monkey do.

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Skriblerier

Legg igjen en kommentar

