Fire anbefalinger (og et bilde) den åttende mars

Guro Sibekos ypperlige dikt anledning dagen:

Det er likestilling i Norge. Ingen kan tvile på det.
Kvinner står fritt til å være med
På alt alle de som vil kan se
at naturlig er mannens domene.
Hun kan tjene mange penger
nesten like mange som menn!
Det er ikke noe som stenger
karriereveien for den
(…)

Klassikeren «Synonymordboka» framført av Halvsøstra.

Gruble litt over begrepet «guttejente», hvis du ikke allerede har gjort det. Lurer du på hvorfor kan du begynne med å lese det Jenny Skavlan og Marta Breen har skrevet om ordet.

En gammel 8. mars-tale min farmor holdt for flere tiår siden, som jeg publiserte her for fem år siden, «Kvinner i går«.

Dette blir berre små glimt av det som eg har høyrt frå bestemor og mor, og av min eigne opplevingar. Eg har lyst til å sitere eit par vers til å byrja med, dei viser kor forskjellig synet har vore på kara og kvinnfolk. Det er skreve mye om menn og manndom, mindre om kvinnfolka, det som er sagt om dei er at dei skal vera fine og veike. Stefan Frich seier det slik: ”Dei seier at guten skal vera hard, og slipt liksom stålet blanke – det høyrer med til å vera kar, at kvass er både hug og tanke.” Men om gjenta heiter det: ”Dei seier at gjenta skal vera blid og fin og veik som en blome, i viljen mjuk, for meiningar fri, berre venta til friaran koma.” Og det er vel sikkert at gjennom oppdragelsen ha ryssa og vækjå vorte stimulert til å bli forskjellig. Eg kan berre sjå på min eigen oppvekst, eg måtte vera inne og hjelpe til med ryssan kunne vera ute og fri (…)

Kvinnestyrke_futurid

«JA-dame». Hentet fra Turid Evangs Facebook-vegg. Kunstnerens hjemmeside er http://www.futurid.com.

Har du noe du vil anbefale meg og andre? Del gjerne i kommentarfeltet!

Legg igjen en kommentar

Filed under Skriblerier

Legg igjen en kommentar

