Joda, Sana hadde rett

I klippet «Frekt spørsmål» diskuterer Sana og Isak spørsmålet «Hva er ekskresjon?» fra et sett med multiple choice-oppgaver. Svaralternativene er som følger:

  1. a) Utskilling av nitrogenholdig avfall.
  2. b) Utskilling av karbondioksid.
  3. c) Utskilling av stoffer som ikke trengs i kroppen.
  4. d) Utskilling av avfallsstoffer fra egne organer.

Spørsmålet førte til iherdig Google-aktivitet blant fansen, og mange landet på at Isak hadde rett der han holdt fast på at d) var rett. Det hadde han ikke. #sanaknows, som vanlig. a) er riktig svar.  Siden jeg er en nerd som mener at rett skal være rett, skal jeg forklare hvorfor her.

Jo mer jeg ser på denne oppgaven, desto mer tenker jeg at den oppgaven minner meg om oppgaver jeg har laga til naturfagprøver og angra på når jeg sitter med rettebunken. Fasitsvaret er klart hvis du har god kontroll på hvordan ekskresjonssystemet fungerer. Hvis du derimot har et litt mer uklart grep om faget, kan oppgaven tolkes på flere måter. «Nitrogenholdig avfall» er jo tross alt både «avfallsstoffer» og «stoffer som ikke trengs i kroppen. Oppgaven finnes ikke i bokverket, det har jeg sjekka med forlaget. Om den er laga av SKAM-teamet eller noen andre vet jeg ikke.

sanaknowsekskresjon

Sana, Isak og biologibøkene. Sana har rett.

Sana og Isak sitter med 2007-utgaven av Cappelen Damms «BIOS» for Biologi 1 (et programfag på VG2 studiespesialisering). Den har jeg ikke for hånda. Derimot har jeg en PowerPoint-presentasjon som hører til den nyeste utgaven av bokverket. Der finner vi følgende:

Ekskresjonssystemet

  • Består av to nyrer, to urinledere, urinblære og urinrør

  • Et system for å fjerne nitrogenholdige avfallsstoffer gjennom den prosessen vi kaller ekskresjon

Fasiten er altså enkel: #sanaknows. Som vanlig. (Når det er sagt, synes jeg Isak viser mye interesse for realfagene sine midt i den følelsesmessige stormen, jeg. Han hadde jo åpenbart både lest biologi hjemme og lagt nok i lesinga til å være sikker på sin egen tolkning selv når Sana var så sikker på at han tok feil. Dessuten varmer det mitt lektorhjerte å se at realfagene får skjermtid på SKAM.)

 

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Skriblerier

Legg igjen en kommentar

