Din og min kropp

(Teksten er skrevet av en elev på VG1. Den er en blant flere elevtekster jeg har fått lov til å dele nå fram mot jul. Hyggelige kommentarer mottas med takk!)

«Kroppen min» og «utseendet mitt» ser ut til å være et av de heteste og viktigste temaene i dagens samfunn. Å være sunn og tenke over hva man spiser er veldig bra og viktig, for å få et langt liv med kvalitet i. Men å ikke kunne spise mat som pizza og burger med venner en gang i blant, tror jeg ikke er psykisk sunt.
Jeg ser helt klart sammenligninger mellom filmen «Besatt av kroppen min» og det livet jeg har. Trening har alltid vært en lidenskap for meg, og har tatt en stor del av livet mitt. Helt siden jeg var liten var jeg interessert i filmer og You-Tube videoer om muskuløse menn som alltid fikk den peneste dama. Nå i de senere tider har bodybuilding-industrien blitt så viktig for individene som driver med det at de elsker bodybuildingen (seg selv) mer enn de klarer elske en eventuell kone eller familie. Dette synes jeg er trist, så langt håper jeg ikke jeg ville latt en lidenskap gå, men samtidig er det på en måte verdt det hvis man liker det man holder på med og mener at det er bedre og viktigere enn andre ting. Dette har vært i tankene mine; ikke hold på med noe du ikke gleder deg av å holde på med. Det gir ingen mening å drive med ting man ikke liker, så det er vel et motstykke her, gleder de seg så mye over utseende og kroppen sin, må vi godta at de vil bruke mesteparten av tiden sin på akkurat det.

Mange unge bruker nok dette for å skjule det som ligger på innsiden. Veldig ofte for å bli sett på som den du er på utsiden slik at det som ligger på innsiden er dekket over. Dårlig selvtillit er en stor faktor i det «Besatt av kroppen min» viser. De prøver å få bedre selvtillit av å se bra ut, og jeg utelukker ikke at trening ikke kan gi deg bedre selvtillit, for det har jeg opplevd selv. Man vil ikke se seg selv i speilet for spinkel eller for tykk, man vil se en person som ser ut som en interessant person å oppsøke og snakke med.

Jeg har også forbilder som Arnold Schwarzenegger, men jeg mister respekten for dem når jeg innser at de aller fleste som ser for gode ut til å være naturlige, ofte ikke er naturlige.

Hver og en må tenke over hva som er viktig for seg. Er det å ha godt forhold til familie, ha gode venner som synes du er en bra person? Eller er det å ha et flott utseende og lengte etter å ha en bedre og bedre kropp? Jeg synes ikke man er nødt til å velge, men man kan være opptatt av hvordan man ser ut og fortsatt ha et sosialt og intelligent liv.

Kilder:

Dokumentaren «Besatt av kroppen min» » («Obsessed With my

Body»)

Legg igjen en kommentar

Filed under Anbefales!

Legg igjen en kommentar

