Kroppspress

(Teksten er skrevet av en elev på VG1. Den er en blant flere elevtekster jeg har fått lov til å dele nå fram mot jul. Hyggelige kommentarer mottas med takk!)

Det er 2016, alle er opptatt av utseendet sitt. Aller viktigst akkurat nå er vel om du har perfekte øynebryn. Man bruker timer foran speilet med hår og sminke. Klær plukkes ut med tanke på hva andre vil si og tenke. Du vil alltid føle at noen ser bedre ut en deg. Vi presser oss selv får å matche opp med det som er det «riktige» utseendet.

Selv prøver jeg å ikke tenke så mye på kroppspresset, men jeg fersker meg selv i å stirre i speilet. Peke ut alt jeg syns er feil med meg selv. Jeg føler at jeg ikke er tynn nok, men samtidig for tynn. Jeg er ikke sterk, og jeg mildt sagt suger i all type sport. Jeg har ikke de perfekte øyenbrynene, eller perfekt hud. Jeg merker også at klessmaken min påvirkes mye av alt jeg ser på nett. Men jeg ville aldri kledd meg som alle andre bare fordi de gjør det. jeg bruker de klærne jeg bruker fordi jeg liker dem.

Ens utseende blir ofte brukt som et skjold. Man gjemmer seg selv i sminke og klær. Kanskje du gjør det fordi du er usikker på deg selv eller du prøver å bli godtatt av alle andre. Sminke kan ofte være en redning fra resten av verden. En måte å bli godkjent i skole samfunnet. Det er så mye mer til en person enn utseendet deres.

Legg igjen en kommentar

Filed under Anbefales!, Skriblerier

Legg igjen en kommentar

