Sunnhetspresset – sunt eller usunt?

(Teksten er skrevet av en elev på VG1. Den er en blant flere elevtekster jeg har fått lov til å dele nå fram mot jul. Hyggelige kommentarer mottas med takk!)

«Jeg mener det er bedre å leve et intensivt og kort liv, enn å leve sunt og kjedelig til du blir gammel.»

Herborg Kråkevik ( http://www.ordtak.no/sitat.php?id=2928 ).

Sunnhetsblogger, redigerte modellkropper og sosiale medier skaper et større sunnhetspress en noen gang før. Er det en god ting?

Et sunnhetspress kan høres flott ut. Det er kanskje også det? Tross alt er det bra å være sunn. En god helse bedrer både kroppen og hodet. Den gir deg overskudd i hverdagen, blodtrykket senkes, du lever lengere, du blir tynnere. Du får et økt immunsystem og gjør det bedre på jobben og skolen. Den minsker sjansene for depresjon og kreft, og blir glad og positiv. Det kan jo virkelig høres ut som at det er gode grunner til et sunnhetspress!

Jeg mener imidlertid at det bare delvis er positivt. Det er klart at er visst press er helt nødvendig i dagens samfunn. Vi har enkel tilgang til alt slags sukker, fett og andre usunne stoffer. Det er også lettere enn noen gang å sitte stille, fordi det er så mange ting å gjøre stillesittende.

Overvekt er et større problem enn noen gang før. Antallet overvektige barn begynte å øke sterkt på 1970-tallet og har økt jevnt opp til tidlig 2000-tall i Norge. I USA er mer enn 1 av 3 voksne og 1 av 6 barn overvektige. Dette kan føre til sykdommer som hjerte og kar sykdommer og diabetes. For dem er kanskje dette presset en positiv ting?

Det er her jeg ble lei av å skrive om de positive sidene av sunnhetspresset, fordi jeg er så lei av å lese om dem. Side opp og side ned om alle fordelene ved å leve sunt. Artikler om nye dietter og måter å holde seg i bevegelse på. Det er virkelig ikke så enkelt som veganere og fitnessbloggere skal ha det til.

Jeg vet det er folk som tror det er så enkelt, så jeg skal liste opp noen grunner til at det ikke er det. Økonomi er et av de største problemene. Antakeligvis det største. Er folk klare over hvor dyrt det er å spise sunt? Nå snakker jeg ikke bare om hvor billig McDonalds er eller at økologiske grønnsaker er dyrere enn andre. Jeg snakker om de gangene jeg har skikkelig søt-sug i lunsjpausen og vandrer ned på kiwi i håp om å stoppe det. Nei, det hjelper ikke alltid å bare kjøpe en banan, til tross for at de er billige i forhold til andre ting. Jeg snakker om de gangene hvor det står mellom en liten pose yoghurtnøtter eller en sjokolade. Sjokoladen koster under 20. Nøttene koster rundt 40. Du kan kanskje tenke deg hva jeg ender opp med og at jeg er langt fra den eneste. Grandis versus kyllingbryst og salat? Det er faktisk ikke sånn – til og med i et rikt land som Norge – at alle har råd til noe mer enn den frossenpizzaen hele tiden.

Det er bare begynnelsen. Noen jobber så mye at de ikke har tid til å trene. Noen har mentale eller fysiske sykdommer som stopper dem. Men det er ikke bare det, heller. Noen er simpelthen bare kresne eller misliker trening, og det synes jeg det er på tide å innse! Dette er bare begynnelsen. Det er så ekstremt mange grunner og ekstremt mange folk som opplever dem, og å se den konstante jamringen om at folk må bli sunnere da, det gjør virkelig ikke noen noe godt! Folk gjør da så godt de kan!

Jeg tok akkurat en pause for å gå å spise. Vi hadde nemlig wok til middag i dag, og jeg liker ikke wok grønnsaker og spiste derfor lite. Det er egentlig helt greit. Vi har det ikke ofte. Nå laget jeg en sånn ferdig havregrøt pakke fra bjørn havregryn fordi jeg hadde lyst på grøt, og jeg hadde ikke tid til å lage selv fordi jeg var midt i en oppgave. Dessuten, når vi først har de posene så kan jeg like godt bruke dem. Jeg hadde i alle fall ikke tid til å lage en oppskrift postet av en firebarnsmor med et navn som Kathrine eller Crissy fra forstedene i USA. Dessuten har vi ikke sånn fancy mandelmelk som hun brukte og jeg spiste den siste bananen i går. Jeg er selvfølgelig langt fra seriøs akkurat nå, men det føles som at du alltid skal spise sånt. Man skal visst ikke få i seg noe slags sukker eller laktose eller kjøtt eller noe annet.

Det er jo supert at jeg nå har dårlig samvittighet for at jeg tok på såpass mye sukker selv om jeg i øyeblikket satt og elsket livet fordi det smakte godt. Jeg tok en håndfull valnøtter etterpå også, for jeg har lest et eller annet sted en eller annen gang at det er så bra for deg å spise en håndfull nøtter om dagen. Det sier litt om hvor mye effekt presset har på underbevisstheten, for bevisstheten min er veldig klar på at den ikke bryr seg.

Mine få minutt med dårlig samvittighet er ingenting. De er en liten bagatell, en brøkdel av et gigantisk problem som blir større hver dag. Spiseforstyrrelser er et viktig tema, og jeg kunne snakket om dem så lenge at jeg ikke skal gå så langt inn på det nå. Jeg er bare så lei av at folk ser at sånt skjer og bare presser på. Både media og firebarnsmødre og folk på idrettslinja, for den saks skyld. Hvorfor spiller andre folk sin helse så stor rolle, uansett?

Jeg er lei av folk som sitter på Facebook og skriver innlegg om at man skal komme seg vekk fra skjermen. Jeg er lei for at folk dømmer meg fordi jeg trener lite. Takk og lov for at vi ikke har gym lenger, for presset der var et mareritt. Jeg er lei av at folk føler så mye på presset at de stresser nok til å ødelegge både sin mentale og fysiske helse. Jeg er lei av at folk bare tar det for gitt at alle får det til.

Kan vi ikke bare ta det ned et hakk og akseptere at alle er forskjellige? Crissy og Kathrine skal få fortsette å dele sine sunne oppskrifter og inspirerende sitater, men det er greit om de holder det litt ute av bildet at de synes alle burde være som dem. Åtteåringer burde kunne komme til gymtimen og løpe i sitt eget tempo uten å bli spurt om hvorfor de løper så sakte og gå hjem å gråte. Foreldre burde slutte å tvinge i barna sine mat de hater og heller la dem spise så lite at de ikke får nok næring. Ja, for det kan bli langt verre enn litt wok en gang i blant. Media burde slutte å photoshoppe modeller og modeller burde føle mindre press, de også, på å være så tynne.

Jeg begynte med et sitat fordi jeg liker å lese bøker og fordi jeg liker når bøker begynner med sitater. Jeg liker bøker veldig mye bedre enn trening, og er derfor helt enig i det det sier. Hva slags forskjell gjør det om jeg er ekstremt sunn og lever ti år lenger, men bruker 8 år av livet mitt på å trene, enn hvis jeg bare lever som jeg vil og dør yngre? Man kan jo dø tidlig selv om man er sunn, også.

Litt press på god helse er nødvendig, men det har gått alt for langt og fører til dårlig helse i stedet. Det fører til stress, spiseforstyrrelser og urealistiske forventninger. Folk må ha frihet nok til å gjøre som de vil med kroppene sine, i alle fall til en viss grad.

KILDER:

https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/effekter-pa-kropp-og-sinn-ved-aktivitet

http://www.dagbladet.no/2016/05/09/tema/overvekt/fedme/fysisk_aktivitet/44157683/

https://www.niddk.nih.gov/health-information/health-statistics/Pages/overweight-obesity-statistics.aspx

http://www.natural-liquid-vitamins.com/truegreens.html (bilde)

Legg igjen en kommentar

Filed under Anbefales!, Skriblerier

Legg igjen en kommentar

