Hva er egentlig ”Perfekt”?

(Teksten er skrevet av en elev på VG1. Den er en blant flere elevtekster jeg har fått lov til å dele nå fram mot jul. Hyggelige kommentarer mottas med takk!)

Hva er det egentlig å være ”perfekt”, og se ”perfekt” ut? Kanskje du synes nesa di er for stor, eller at ørene dine er for utstikkende? Eller kanskje du synes at du er for tynn eller for tykk? Dette er eksempler på komplekser de fleste av oss kan ha, og det er det flere grunner til.

Utseende har alltid vært noe som teller, og er veldig aktuelt i dagens samfunn. Uansett hvor du går vil du kunne se skjønnhets- og kroppsfikserte bilder og artikler. Bare på matbutikken er det flere eksempler på dette. Blad på blad med damer og jenter som ser plettfrie ut, og som skriver om hvor bra livene deres er. Det er ikke mange blader det ikke står noe i om f.eks. ”hvordan få et bedre kosthold”, eller ”slik får du sommerkroppen”. Mange tenker kanskje at presset er noe vi skaper for oss selv, og det kan være riktig det; men hvor lett er det å rømme fra det når det følger deg hvor enn du går?
Som det ble vist i dokumentaren Obsessed With My Body er sosiale medier en av de store grunnene til kroppspress og skjønnhetspress. På sosiale medier har alle en mulighet til å dele noe, hvis de ønsker det. Jeg har forståelse for at de som driver kjente blogger eller kontoer ønsker å dele bilder der de selv ser bra ut, eller viser kroppen sin, men det går vel en grense for hvor perfekt alt skal være? Falske, pupper, hår, negler og øyevipper, er noe som unge jenter stadig skaffer seg. Om det er noe annet du er misfornøyd med, kan du mest sannsynlig få fikset på dette også.

Selvfølgelig gjelder ikke dette bare jenter. I dokumentaren så vi flere eksempler på gutter som strever etter å få det ”perfekte utseendet”. I løpet av de siste årene har gutter blitt mer og mer opptatt av utseende, og mange bruker lengre tid på badet enn det jenter gjør. Enten det er å få muskler, eller fikse utseendet på andre måter, er dette noe gutter tyr mer til nå enn før.
I følge min oppfatning var det særlig en av hovedpersonene som utmerket seg litt ekstra. Han hadde tidligere slitt med mobbing og trakassering, og hadde derfor fått et dårlig selvbilde. For han var det veldig viktig å alltid se bra ut. Sosiale medier var en måte for han å få godkjennelser på, ved å poste bilder av seg selv. Jeg tror dette var den eneste måten han kunne føle at han var aksepter på, og få følelsen av at han var bra nok. Men selv om han fikk daglige responser som sa at han var ”perfekt”, virket det aldri som om han ble fornøyd.

Når man blir så fiksert på eget utseende kan man også fort bli ”blind” for alt annet. Jeg kunne se at han hadde en sårbarhet han ikke ville vise; for selv om livet hans kanskje virket ”perfekt”, var det mest sannsynlig ikke det. Det virket som om utseendet var hans måte å få vist seg på, og rømme fra virkeligheten. Når man først har blitt så fiksert på utseendet som det han var, tror jeg det blir til en slags ond sirkel.

Jeg synes det er utrolig trist at utseende skal ha så mye å si. Selv er jeg usikker når det kommer til mitt eget utseende, og jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke er misfornøyd med noe på seg selv. Man skal ikke måtte streve etter å se ut som noen andre enn seg selv, og streve etter å være ”perfekt”.

Som jeg tidligere nevnte, så burde det jo ikke være noen sak i seg selv å ikke la seg påvirke av presset; men jeg tror dette er noe som er lettere sakt enn gjort. Jeg tror også det er her problemet ligger. Om det er så vanskelig å ikke la seg påvirke, da er det noe som er galt; da har det gått for langt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Anbefales!, Skriblerier

Legg igjen en kommentar

